Ważna informacja

Przypominamy i informujemy, że w świetle aktualnych przepisów (nowelizacja Kodeksu Pracy z 2019 roku, art. 191), uczniowie, którzy ukończyli klasę VIII SP a nie ukończyli 15 roku życia i chcą podjąć praktyczną naukę zawodu, przed podpisaniem umowy o pracę (praktykę) muszą najpierw uzyskać zgodę na zawarcie umowy o pracę od opiekuna prawnego/ rodzica, poprzedzoną uzyskaniem pozytywnej opinii poradni psychologiczno–pedagogicznej. Osoby … Czytaj dalej

Dysleksja – poradnik dla rodziców.

Zachęcamy Państwa do pobierania poradnika opracowanego przez naszych pedagogów – mgr Joannę Serafin oraz mgr Joannę Obruśnik – dotyczącego trudności dyslektycznych u dzieci. Propozycje zajęć do zastosowania w domu. Zapraszamy do pobierania. Dysleksja – poradnik dla rodziców (2 MB)

Opóźniony rozwój mowy.

Jak ocenić czy mowa dziecka rozwija się dobrze? Mowa jest jedną z tych sprawności człowieka, której musi się nauczyć w dzieciństwie, podobnie jak innych czynności (siadanie, stanie, chodzenie). Od czego zależy rozwój mowy dziecka? Jest to w dużej mierze uwarunkowane genetycznie i zależy od wrodzonych cech człowieka. Podstawą rozwoju mowy jest przebywanie dziecka w środowisku ludzi posługujących się mową. Dziecko … Czytaj dalej

Prawidłowy rozwój mowy- co to takiego?

O prawidłowym rozwoju mowy dziecka możemy mówić wtedy, gdy: dziecko mówi dużo, wyraźnie, wypowiadając wszystkie głoski poprawnie, jego wypowiedzi są poprawne gramatycznie, rozumie, co się do niego mówi, mówi melodyjnie i swobodnie, czystym głosem (nie nosowo) z zachowaniem intonacji, nie jąka się, język w czasie wypowiedzi układa się prawidłowo w jamie ustnej (przeważnie centralnie, nie na boki i nie wchodzi … Czytaj dalej

Rozwój mowy u dzieci.

Co warto wiedzieć o rozwoju mowy dziecka? TRZYLATEK: Rozumie to, co do niego mówimy i wykonuje proste polecenia. Zapytany potrafi podać swoje imię. Próbuje wykonywać codzienne czynności według podanych instrukcji. Wypowiada kilkuwyrazowe zdania, mówi chętnie i dużo. Zadaje pytania, nie zawsze jasno sprecyzowane. Powinien wymawiać prawidłowo: wszystkie samogłoski (nosowe ą może brzmieć jak -om), spółgłoski p, b, m, f, w, … Czytaj dalej

e-Druki już dostępne!

Szanowni Państwo, W związku z możliwością przesyłania do naszej Poradni wniosków w formie elektronicznej, udostępniamy Państwu specjalne pliki, które można wypełniać i zapisać na dysku w formie elektronicznego, wypełnionego dokumentu. Pliki w takiej formie nie wymagają drukowania, wystarczy je pobrać na swój komputer, otworzyć, wypełnić pola w nich zawarte oraz zapisać na dysku, a następnie wysłać do nas za pośrednictwem … Czytaj dalej

Poradnik dla nauczycieli i specjalistów

Szanowni Państwo, zachęcamy do pobierania poradnika przygotowanego przez naszego pracownika – mgr Izabelę Chróst-Jóźwiak, pedagoga i psychoterapeutkę. Poradnik odnosi się do kwestii uchylania się od realizacji obowiązku, możliwych przyczyn i rozumienia sytuacji. Pisany w warunkach przedkoronawirusowych nie uwzględnia być może tej specyficznej sytuacji, ale zawiera inne ciekawe spostrzeżenia. Zachęcamy do obierania i czytania. Wszelkie uwagi i spostrzeżenia można przesyłać do … Czytaj dalej

PROCEDURY DLA KLIENTÓW

Szanowni Państwo, zgodnie z informacją na stronie głównej, załączamy procedurę postępowania przeciwepidemicznego dla klientów poradni, stanowiącą załącznik do Zarządzenia nr 9/2020 Dyrektora Poradni z dn. 06.05.2020r. Procedura postępowania przeciwepidemicznego dla klientów poradni (załącznik nr 5 do Zarządzenia 9/2020) (18 kB)

Diagnoza i terapia SI

Kiedy należy dziecko poddać profesjonalnemu badaniu zakończonym diagnozą. Poniżej trzy powody dla których istotne jest przeprowadzenie badania: 1. Czy problem przeszkadza dziecku? Czy „zmaga” się z czymś co powinno mu przychodzić naturalnie np. czołganie, biegania czy przytulanie. Niska samoocena też może być sygnałem do zaburzeń SPD. Wtedy zazwyczaj kierujemy dziecko do specjalisty zajmującego się zdrowiem psychicznym, ale bez odnalezienia przyczyny … Czytaj dalej

Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci

Zespół nadpobudliwości psychoruchowej, zaburzeń koncentracji uwagi i impulsywności -ADHD jest jednym z często występujących zaburzeń wieku rozwojowego. Ocenia się, że występuje on u około 3-10% dzieci, przy czym częściej u chłopców, niż u dziewczynek. Najprościej można powiedzieć, że u dzieci, u których stwierdzono ADHD w odmienny sposób pracuje mózg, ponieważ jest to zaburzenie neurorozwojowe. Ta odmienna praca mózgu uniemożliwia dziecku … Czytaj dalej

Internetowe zasoby

Zapraszamy Państwa do trzeciego odcinka z cyklu: „wycieczki internetowe”.Dziś nieco o uatrakcyjnianiu nauki języków, ale w sumie i nie tylko. Tymczasem słowem wstępu… W aktualnej sytuacji epidemicznej zarówno jako rodzice, specjaliści, jak i sami uczniowie, zostaliśmy postawieni przed koniecznością zmian dotychczasowego sposobu funkcjonowania tzn. porzucenia na jakiś czas tradycyjnego modelu nauczania/uczenia się (system klasowo-lekcyjny) na ten, prowadzony zdalnie z wykorzystaniem … Czytaj dalej

Efektywna nauka

Zapraszamy do zapoznania się z prezentacją mgr Joanny Obruśnik – pedagoga, nt. efektywnych technik uczenia się. W obecnej sytuacji umiejętne selekcjonowanie treści w nauce pomaga odpowiednio zaplanować proces nauki. Aktualny czas, w tym nauczanie z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, stawia tak ucznia, rodzica, jak i nauczyciela w sytuacji zmiany tradycyjnego modelu nauczania. Aby proces nauki był przyjemniejszy … Czytaj dalej

Komunikat!

Szanowni logopedzi,w związku z zaistniałą sytuacją zmuszone jesteśmy odwołać planowane w maju spotkanie logopedów pracujących w szkołach i przedszkolach naszego powiatu. Nie rezygnujemy oczywiście z idei organizowania takich spotkań, tym bardziej, że Państwa liczny udział, a także różnorodność poruszanych istotnych tematów i problemów wskazują na potrzebę konsultowania się, wymiany doświadczeń, ciągłego zdobywania wiedzy.Tymczasem zapraszamy Państwa do kontaktowania się z nami … Czytaj dalej

SI – co to takiego?

Co to jest integracja sensoryczna             Integracja sensoryczna to podświadomy proces zachodzący w mózgu, czyli tak jak oddychanie, zachodzi bez naszego udziału. Powoduje uporządkowanie informacji pobranych przez nasze zmysły- smak, wzrok, słuch, dotyk, powonienie, ruch, grawitacja, pozycja. Ponadto, poprzez selekcję tych informacji dokonuje wyboru tego na czym mamy się skupić oraz pozwala nam celowo  działać i reagować na sytuacje, których … Czytaj dalej

Socjologicznie o pandemii

Szanowni Państwo, zachęcamy do zapoznania się z krótkim artykułem autorstwa mgr Katarzyny Kubanek, dotycącym socjologicznego zarysu sytuacji pandemicznej. Artykuł pt. Socjologiczne rozważania o pandemii (68 kB)

AUTYZM – poradniki

Zamieszczamy na naszej stronie zestaw poradników skierowanych zarówno do rodziców/opiekunów, jak i osób z autyzmem/ ZA. Zapraszamy do pobierania materiałów w formie książeczek z wykorzystaniem piktogramów (wersja dla dziewczynek i chłopców) oraz poradników opacowanych przez Fundację SYNAPSIS oraz Centrum Terapii Autyzmu – SOTIS. Koronawirus_historyjka-społeczna-dla-chłopców (2 MB)Koronawirus_historyjka-społeczna-dla-dziewczynek (2 MB)Poradnik_Autyzm_w_niepewnych_czasach_Centrum_Terapii_Autyzmu_SOTIS (5 MB)Poradnik-dla-rodziców-osób-z-autyzmem (2 MB)

Wsparcie uczniów ze SPE

Szanowni Państwo, na stronie MEN dostępne są artkuły wspomagające pracę z uczniami ze SPE. Na stronie zamieszczono również przykładowe materiały do pracy zdalnej z uczniami. Zapraszamy do zapoznania się. https://www.gov.pl/web/edukacja/wsparcie-uczniow-ze-specjalnymi-potrzebami-edukacyjnymi?fbclid=IwAR0KT9sNKhPEYe7rv5ZAaMEf4VopJE7PvC0mpdko9DheYhM_WlLlBelKOiw

MAILE DO SPECJALISTÓW

Szanowni Państwo, W celu usprawnienia kontaktu, podajemy Państwu adresy służbowe poszczególnych specjalistów naszej poradni. W zakładce ‚o poradni’ przy każdym specjaliście uostępniamy adres mailowy. Adresy są również do pobrania w poście oraz na stronie BIP w ogłoszeniach. Jeśli istnieje taka możliwość, prosimy o kontakt mailowy bezpośrednio z danym specjalistą zajmującym się Państwa sprawą/ badającym dziecko. W sprawach ogólnych, bądź w … Czytaj dalej

Kwestionariusz SI dla rodzica

Szanowni Państwo, publikujemy kwestonariusz do oceny funkcjonowania sensomotorycznego dziecka. Dokument można pobrać pod postem. Zapraszamy do regularnego śledzenia działu. Kwestionariusz SI, rodzice (53 kB)

Rozwód rodziców

Poradnik dla rodziców, opracowany przez psychologa naszej poradni dot. sytuacji rozwodu (rozstania partnerów). https://poradniatg.pl/wp-content/uploads/2020/04/Poradnik-rozwód-rodziców-J.Różańska-Kowal.doc 

Jak przetrwać w izolacji?

Szanowni Państwo, czas izolacji jest trudny dla nas Wszystkim. Zachęcamy do zapoznania się z krótkim artykułem autorstwa naszego psychologa mgr Teresy Dryżałowskiej, dotyczącym radzenia sobie w aktualnej sytuacji. JAK PRZETRWAĆ W IZOLACJI I NIE ZWARIOWAĆ (18 kB)

Wniosek o wydanie opinii/ informacji

Szanowni Pańtwo, informujemy, iż w zakładce Wnioski można pobrać wniosek o wydanie opinii/ informacji o wynikach diagnoz/ zaświadczenie.

Jak pomóc dziecku wybrać szkołę i zawód?

Szanowni Państwo, zapraszamy do zapoznania się z poradnikiem w formie pdf, przygotownanym przez psychologa, doradcę zawodowego naszej poradni – Panią mgr Joannę Markefkę. JAK POMÓC DZIECKU WYBRAĆ SZKOŁĘ I ZAWÓD-poradnik (13 MB)

Zaświeć się na niebiesko!

Kwiecień to miesiąc świadomości autyzmu. Zapraszamy Państwa na naszą stronę społecznościową FB – publikujemy tam artykuły dotyczące zaburzenia jakim jest autyzm, zespół Aspergera, zespół Retta.

INTERWENCJA KRYZYSOWA

WSPARCIE TELEFONICZNE

Szanowni Państwo, w związku z aktualną sytuacją uruchomiliśmy wsparcie telefoniczne. Osoby chące skorzystać z porady prosimy o kontakt pod numerem telefonu podanym w komunikacie.

KOMUNIKAT

W związku z ostatnimi doniesieniami informujemy, że konsultacje logopedyczne zaplanowane na sobotę 14 marca w ramach Dnia Logopedy zostają odwołane. Nowy termin ustalimy niebawem.

Dzień Bezpiecznego Internetu

https://www.juniorowo.pl/dzien-bezpiecznego-internetu-dzialajmy-edukujmy-inspirujmy/

Nauka matematyki- raport z kontroli NIK

Zapraszamy do zapoznania się z materiałem, zamieszczonym na stronie: https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/matematyka-do-poprawy.html Zamieszczono tam ciekawe doniesienia z badań, dotyczące nauki matematyki w polskich szkołach. Pod raportem znajdują się również materiały do pobrania, w tym artykuły ekspertów, dotyczące metodyki prowadzenia edukacji matematycznej.

E-wniosek

Szanowni Państwo,  Podmioty realizujące zadania publiczne obowiązane są posiadać elektroniczną skrzynkę podawczą.Elektroniczna skrzynka podawcza pozwala na doręczanie do instytucji pism podpisanych bezpiecznym podpisem elektronicznym, w sposób zapewniający otrzymanie urzędowego poświadczenia przedłożenia (UPP). UPP jest dowodem doręczenia pisma, a widniejąca na nim data stanowi datę doręczenia.W celu dostarczenia do Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Tarnowskich Górach  dokumentu elektronicznego, należy zarejestrować się na elektronicznej platformie usług administracji publicznej … Czytaj dalej

Linkownia

Szanowni Państwo zachęcamy do zagladania do naszego działu linkownia – na bieżąco publikujemy ciekawe strony wspomagające naukę dzieci i młodzieży. Proponowane strony mogą stanowić urozmaicenie codziennych lekcji oraz wspomagać proces niwelowania trudności edukacyjnych. W dziale znajdziecie również materiały do pobrania (broszury, ulotki, itp.) dotyczące różnych zagadnień.

Grupa dla młodzieży z Zespołem Aspergera

Miło nam poinformować, iż od października ruszyły w naszej Poradni spotkania grupy dla młodzieży z autyzmem, w tym z Zespołem Aspergera. Grupa spotyka się cyklicznie, co tydzień w poniedziałki. Spotkania mają formę zajęć socjoterapeutycznych. Preferujemy półotwarty charakter grupy, chcąc nieco ograniczyć napływ nowych osób – grupa jest swoistym mikrosystemem, w ramach którego zaspokajane są m.in. potrzeby bezpieczeństwa, przynależności, akceptacji i … Czytaj dalej

ZAJĘCIA

Szanowni Państwo, w obecnym roku szkolnym 2019/2020 jednym z kierunków polityki oświatowej państwa jest m.in. „Rozwijanie kreatywności, przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych uczniów, w tym bezpieczne i celowe wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego”. Zachęcamy szkoły do zgłaszania zapotrzebowania na warsztaty, prelekcje z zakresu tematyki mediów, technologii informacyjno-komunikacyjnej oraz wszelkich zagrożeń płynących z użytkowania nowych technologii. Zapotrzebowanie na … Czytaj dalej