Opóźniony rozwój mowy.

dwie dziewczynki na placu zabaw rozmawiają ze sobą, w tle zjeżdżalnia

Jak ocenić czy mowa dziecka rozwija się dobrze?

Mowa jest jedną z tych sprawności człowieka, której musi się nauczyć w dzieciństwie, podobnie jak innych czynności (siadanie, stanie, chodzenie).

Od czego zależy rozwój mowy dziecka?

Jest to w dużej mierze uwarunkowane genetycznie i zależy od wrodzonych cech człowieka. Podstawą rozwoju mowy jest przebywanie dziecka w środowisku ludzi posługujących się mową.

Dziecko uczy się naśladując innych, dlatego tak ważne jest rozmawianie
z dziećmi. Tylko odpowiednia ilość ćwiczeń słownych może zapewnić prawidłowy rozwój mowy, a co za tym idzie. Prawidłowy rozwój myślenia
oraz umiejętności czytania i pisania. A bez tego niemożliwa jest pełna edukacja dziecka.

Co zrobić dla poprawy rozwoju mowy swojego dziecka?

Należy pamiętać, że łatwiej jest zapobiegać niż usuwać błędy i wady wymowy. Warunkiem skuteczności terapii logopedycznej jest współpraca na linii logopeda – dziecko – rodzice.

Rodzice powinni kontynuować ćwiczenia rozpoczęte na zajęciach logopedycznych.

PAMIĘTAJ !

  • Jak najczęściej rozmawiaj ze swoim dzieckiem. Pozwól mu mówić
    i słuchać.
  • Zawsze mów poprawnie, nie zdrabniaj słów.
  • Mów do dziecka o tym, co w danym momencie jest ważne.
  • Zawsze cierpliwie odpowiadaj na pytania dziecka.
  • Podawaj do jedzenia pokarmy wymagające gryzienia (naturalne ćwiczenia mięśni odpowiedzialnych za prawidłową wymowę).
  • Zwróć uwagę, czy dziecko nie obgryza paznokci i nie ssie palca (może to doprowadzić do powstania wad zgryzu).
  • Koniecznie dbaj o wyleczenie infekcji górnych dróg oddechowych, szczególnie długich katarów i chrypek.
  • Zwróć uwagę jak dziecko oddycha (powinno przez nos), odgryza, żuje i połyka pokarmy.
  • Zwróć uwagę, czy dziecko dobrze słyszy i nie mówi podniesionym głosem lub nie podgłasza telewizora lub radia.

Proste ćwiczenia logopedyczne, które można prowadzić z dzieckiem w domu. Ich efektywność zależy od systematyczności i dokładności wykonywania.

  • Bocian kłapie dziobem, bo myśli, że zaraz złapie żabę. Spróbuj i ty otwierać i zamykać wargi wyciągnięte do przodu.
  • Małe pisklę otwiera szeroko dziób, gdy mama je karmi. Otwórz szeroko buzię jak głodne pisklę.
  • Wycieraczki szyb w samochodzie przesuwają się raz w lewo,
    raz w prawo. Wysuń język z buzi i przesuwaj go raz do lewego,
    raz do prawego kącika ust.

mgr Małgorzata Warzecha, neurologopeda

Opracowano na podstawie:

Opóźniony rozwój mowy” Małgorzata Kobus

Rozwój mowy u dzieci” Monika Czarnecka – Zreda