Pierwsza Wizyta w Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Tarnowskich Górach
Pierwsza wizyta w Poradni może być stresująca zarówno dla rodziców, jak i dla dziecka, dlatego warto wcześniej się do niej odpowiednio przygotować:
1.
W dniu wizyty w Poradni dziecko powinno być zdrowe (bez kaszlu, kataru, gorączki, nie bezpośrednio w trakcie leczenie lub po infekcji, bez urazów kończyn). Jeżeli dziecko rozchoruje się przed wizytą należy skontaktować się z Sekretariatem Poradni i odwołać spotkanie – wyznaczony zostanie nowy termin.
Uwaga!
Diagnosta przeprowadzający badanie ma prawo odmówić przyjęcia dziecka w danym dniu, jeżeli stan jego zdrowia będzie wskazywał na chorobę – wyznaczony zostanie nowy termin.
2.
Dziecko w dniu wizyty powinno być wyspane, wypoczęte i po posiłku.
3.
Przed wizytą warto porozmawiać z dzieckiem w jakim celu ma się ona odbyć – powinna być przez nie traktowana jako sytuacja pomocy w poradzeniu sobie z trudnościami czy kłopotami, dotyczącymi nauki lub zachowania.
4.
Rodzic przed wizytą powinien przypomnieć sobie i przygotować informacje dotyczące rozwoju dziecka od dnia narodzin, momentu pojawienia się trudności czy ważnych wydarzeń, takich jak zmiana miejsca zamieszkania/szkoły, narodziny rodzeństwa, rozwód rodziców, które mogły mieć wpływ na funkcjonowanie dziecka.
5.
Jeżeli dziecko było wcześniej badane w innej Poradni należy przed wizytą zawnioskować o przekazanie teczki dziecka do naszej Poradni.
Teczka powinna zostać dostarczona przed terminem wizyty.
6.
Na wizytę zaprasza się oboje lub jednego z rodziców wraz z dzieckiem, którego dotyczy spotkanie. Zaleca się nieprzyprowadzanie ze sobą większej ilości dzieci, gdyż na korytarzu powinien panować spokój i cisza w trakcie prowadzenia badań.
Na wizytę rodzic powinien dostarczyć obligatoryjnie:
Oceny opisowe dotyczące dziecka, tj.:
- opinia wychowawcy, pedagoga lub nauczycieli o uczniu oraz innych specjalistów, jeśli pracują z dzieckiem (w przypadku dziecka małego informację o gotowości do podjęcia nauki w szkole).
- jeśli dziecko objęte jest w szkole pomocą psychologiczno-pedagogiczną wskazana jest efektywność udzielanej pomocy.
- jeśli dziecko objęte jest kształceniem specjalnym wskazane jest dostarczenie ostatniej/aktualnej wielospecjalistycznej opinii funkcjonowania dziecka.
- świadectwa opisowe od początku edukacji oraz oceny śródroczne.
- zeszyty z języka polskiego, matematyki.
Dodatkowo:
- karty informacyjnego leczenia szpitalnego lub specjalistyczne oraz listę leków, jeżeli dziecko na stałe je zażywa.
- zaświadczenia lekarskie od specjalistów po rozpoznaniu.
- wyniki badań słuchu i wzroku, jeśli były przeprowadzane.
- wcześniejsze opinie psychologiczne, pedagogiczne, logopedyczne.
Diagnoza psychologiczna lub pedagogiczna
Pierwsze spotkanie z psychologiem lub pedagogiem trwa do 3 godzin. Należy zaplanować sobie odpowiednią ilość czasu, by nie wkradł się pośpiech ani stres (przed pierwszą wizytą należy przybyć około 15 minut wcześniej, aby wypełnić wymagane dokumenty). Spotkanie rozpoczyna się od wywiadu przeprowadzonego przez diagnostę z rodzicem – dziecko oczekuje wtedy przed gabinetem. Jeżeli rodzic wie, że jego dziecko ma problemy
z czekaniem, należy zapewnić mu zajęcie, np. w postaci zabrania książki, kolorowanki itd., tak aby wywiad przebiegł sprawnie i bez zakłóceń. Podczas wywiadu zbierane będą informacje dotyczące rozwoju i funkcjonowania dziecka oraz przejawianych trudności, a także dotyczące oczekiwań rodziców.
Kolejnym elementem jest przeprowadzenie badania z dzieckiem. Podczas badania dziecko zostaje w gabinecie bez rodziców. W trakcie będzie rozwiązywało rożne zadania i ćwiczenia, także w formie zabawy, które wraz z obserwacją dziecka pomogą określić przyczyny zgłaszanych trudności.
Po skończonym badaniu diagnosta ponownie rozmawia z rodzicami o wynikach, a także wyznacza kierunek dalszej diagnozy (jeśli jest taka konieczność) lub wskazuje możliwe formy pomocy. Dziecko w tym czasie ponownie oczekuje na korytarzu. Podczas tej rozmowy rodzic może uzyskać odpowiedzi na nurtujące go pytania bądź wyjaśnienia dotyczące niezrozumiałych dla niego kwestii.
Ważne
Nie każda wizyta i proces diagnostyczny w Poradni skutkuje wydaniem opinii lub orzeczenia.
W przypadku podejrzenia specyficznych trudności w nauce Rodzic zobowiązany jest do dostarczenia wyników:
- badania wzroku,
- badania słuchu,
a ponadto:
- dostarczenie opinii polonisty;
- dostarczenie informacji od polonisty/wychowawcy/pedagoga lub innego specjalisty szkolnego o wdrożonych formach pomocy psychologiczno-pedagogicznych i ich efektach, jeśli nie ma takich zapisów w opinii polonisty;
- informacji o wykluczeniu przez neurologa zmian w OUN, jeśli w wywiadzie podejrzenie takowych.