Szkolenia dla nauczycieli w roku szkolnym 2023/2024
Cykl szkoleń dla nauczycieli „Szkoleniowa pora dnia z Poradnią”
Miejsce: Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Tarnowskich Górach, ul. Sienkiewicza 16, sala konferencyjna I piętro
Godziny: 16.00-17.30 (poniedziałki)
Prowadzący: Sabina Müller – pedagog, oligofrenopedagog, logopeda, trener w oświacie, coach.
Szkolenia otwarte adresowane są dla nauczycieli, wychowawców, specjalistów przedszkoli i szkół Powiatu Tarnogórskiego.
Co otrzymasz?
– usystematyzowanie zapisów prawnych regulujących zasady i wymogi dotyczące organizacji form pomocy, będących przedmiotem szkoleń,
– możliwość skorzystania z doświadczeń innych w zakresie omawianych tematów, uzyskanie praktycznych wskazówek,
– usystematyzowanie wiedzy na temat prowadzonej dokumentacji w zakresie omawianych tematów, wzory druków do zaadoptowania w swojej placówce.
Tematy i terminy planowanych szkoleń w II semestrze:
- „Wczesne rozpoznawanie u dzieci dysharmonii rozwojowych i podjęcie wczesnej interwencji w przedszkolu. Trudności w zachowaniu – nadpobudliwość, agresja, płaczliwość, wycofanie” – 26.02.2024 r.
– przybliżenie zadań przedszkola w zakresie rozpoznawania u dzieci dysharmonii rozwojowych i podejmowania wczesnej interwencji,
– wyjaśnienie terminu dysharmonii, wymienienie najczęściej spotykanych nieprawidłowości rozwojowych,
– omówienie możliwych przyczyn obserwowanych u dzieci trudności w zachowaniu,
– wskazanie możliwych form pomocy dziecku w zależności od określonej przyczyny zaburzeń w zachowaniu.
- „Praca z uczniem ze spektrum autyzmu w przedszkolu i w szkole” – 18.03.2024 r.
– zrozumieć, by pomagać – świat widziany oczami ucznia ze spektrum autyzmu,
– co robić, gdy podejrzewamy występowanie u dziecka spektrum autyzmu,
– możliwe formy wsparcia organizowane w szkole i w przedszkolu,
– zarządzanie „trudnymi” zachowaniami ucznia ze spektrum autyzmu.
- „Rola i zadania nauczyciela współorganizującego kształcenie w przedszkolu i w szkole”– 22.04.2024 r.
– podstawy prawne zatrudnienia nauczyciela współorganizującego kształcenie oraz wymagane kwalifikacje,
– szczegółowe omawianie zadań nauczyciela współorganizującego kształcenie,
– budowanie modelu współpracy z wychowawcą i nauczycielami przedmiotów,
– skuteczne wspieranie ucznia – jak pomagać, by nie ograniczać?
- „Praca z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się”– 20.05.2024 r.
– ryzyko dysleksji rozwojowej, dysleksja rozwojowa, dyskalkulia – klasyfikacja specyficznych trudności w uczeniu się,
– kiedy diagnozujemy i jakie muszą być spełnione warunki?
– „Skala ryzyka dysleksji” i „Kwestionariusz rozpoznawania specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu u uczniów klas I-III” Marty Bogdanowicz – jako narzędzia diagnostyczne do wykorzystania przez nauczyciela w szkole,
– wpływ dysleksji rozwojowej na naukę w zakresie wszystkich przedmiotów,
– przykłady dostosowania wymagań edukacyjnych i wymagań egzaminacyjnych względem ucznia z dysleksją.
- „Współpraca z rodzicami. Wspomaganie wychowawczej roli rodziny”– 10.06.2024 r.
– rola rodzica w realizacji zdań wychowawczo-edukacyjnych szkoły,
– trudne postawy rodziców,
– zasady budowania porozumienia i współpracy z rodzicami, w oparciu o diagnozę wspólnych oczekiwań i potrzeb,
– stosowanie zasad dobrej komunikacji interpersonalnej, wspomagającej relację z rodzicem,
– jak reagować na roszczenia ze strony rodziców,
– postępowanie interwencyjne szkoły w sytuacji braku współpracy rodzica ze szkołą.
W związku z ograniczoną ilością miejsc prosimy o wysyłanie zgłoszeń nauczycieli na adres s.muller.pptg@onet.pl o treści:
- Imię i nazwisko nauczyciela
- Nazwa przedszkola/szkoły
- Telefon do kontaktu z nauczycielem.
- Temat szkolenia – podkreślić:
- „Wczesne rozpoznawanie u dzieci dysharmonii rozwojowych i podjęcie wczesnej interwencji w przedszkolu. Trudności w zachowaniu – nadpobudliwość, agresja, płaczliwość, wycofanie” – 26.02.2024 r.
- „Praca z uczniem ze spektrum autyzmu w przedszkolu i w szkole” – 18.03.2024 r.
- „Rola i zadania nauczyciela współorganizującego kształcenie w przedszkolu i w szkole”– 22.04.2024 r.
- „Praca z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się”– 20.05.2024 r.
- „Współpraca z rodzicami. Wspomaganie wychowawczej roli rodziny”– 10.06.2024 r.